Monday, May 23, 2011

PENSTRUKTURAN SUBSIDI TIDAK ABAIKAN KEPENTINGAN RAKYAT

1. BAGAIMNAKAH REKOD PRESTASI EKONOMI MALAYSIA PADA TAHUN LEPAS?

Malaysia mencatatkan pertumbuhan ekonomi 7.2 % bagi tahun 2010 dan pencapaian ini adalah mencecah sasaran yang ditetapkan. Pelaburan Asing Dalam Negeri (FDI ) juga telah meningkat empat kali ganda iaitu RM 4.2 bilion kepada RM 27 bilion pada tahun 2010. Kejayaan ini adalah jelas membuktikan kebijaksanaan Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak mengurus ekonomi negara selaku perdana menteri dan menteri kewangan Malaysia.

· Ramai penganalisis politik dan ekonomi berpendapat bahawa latarbelakang pendidikan dan pengalaman politik Najib banyak membantu Najib mengurus ekonomi negara dengan hemah.

· Najib Tun Razak adalah anak lelaki sulung kepada Tun Abdul Razak Dato' Hussein, bekas perdana menteri yang kedua. Beliau mengikuti pendidikan tinggi dalam bidang ekonomi di universiti dan menjawat pelbagai jawatan termasuk Menteri Besar, Timbalan Menteri , Menteri dalam kerajaan semasa beliau masih muda lagi.

· Najib Tun Razak memperkenalkan Gagasan 1 Malaysia, Rakyat Di dahulukan, Pencapaian Diutamakan yang didukung oleh pelan transformasi.

· Pelan Transformasi meliputi sektor kerajaan, ekonomi dan sosial-politik untuk menyegarkan kembali kecemerlangan Malaysia ke satu tahap yang lebih tinggi malah menjamin mencapai matlamat Wawasan 2020 serta negara berpendapatan tinggi.

· Pelan Transformasi Kerajaan dan Ekonomi pula sudah mula berhasil dan rakyat sudah mula menikmati hasil pendekatan NKRA, GTP dan ETP.

· Rakyat Malaysia, tanpa mengira keturunan dan etnik, wilayah dan golongan , dijangka akan menikmati hasil pendekatan pembangunan ekonomi yang diusahakan oleh Najib Tun Razak secara adil .

2. ADAKAH BENAR DAKWAAN HARGA BARANG KIAN NAIK KERANA KERAJAAN TIDAK CEKAP?

Dakwaan setengah-tengah pihak bahawa kerajaan kepimpinan Najib Tun Razak kurang mengambil langkah-langkah untuk mengawal kenaikan harga barangan keperluan rakyat adalah tidak benar malah satu pembohongan besar untuk mengelirukan rakyat.

· Rakyat perlu menyedari bahawa kenaikan harga barangan ketika ini adalah satu fenomena global.


· Secara umumnya, harga barangan adalah ditentukan oleh faktor permintaan (demand) dan penawaran(supply).


· Sekiranya permintaan terhadap sesuatu barangan meningkat ,maka harga barangan tertentu itu akan turut meningkat.


· Apabila penawaran (supply) barangan tertentu berkurangan dalam pasaran, maka harga barangan itu juga turut naik dalam pasaran.


· Sekiranya kos pengeluaran meningkat akibat peningkatan dalam kos faktor-faktor pengeluaran, seperti sumber manusia atau jumlah pekerja, gaji, kos barangan asas,pengangkutan dan sebagainya, maka kenaikan harga barangan tidak dapat dielakkan dalam pasaran bebas.



3. PERMINTAAN DAN PENAWARAN YANG TIDAK SETIMBAL UNTUK KOMODITI ASAS DALAM PASARAN DUNIA?

Harga barangan kian naik dalam pasaran dunia pada ketika ini kerana permintaan untuk barangan tersebut kini kian meningkat. Faktor-faktor yang menyumbangkan kepada peningkatan permintaan adalah seperti berikut:

· Peningatan jumlah penduduk di dunia,
· Kemampuan kuasa membeli oleh bilangan besar penduduk (India dan Cina) di dunia
· Kejatuhan regim komunis di beberapa negara menyebabkan negara-negara tersebut mula amalkan sistem ekonomi kapitalis (free market).
· Kekurangan bekalan komoditi pertanian akibat cuaca buruk dan bencana alam.
· Bencana alam yang melanda dunia hari ini seperti cuaca buruk di Eropah, banjir di Cina dan

Asia,
· Kekurangan hasil pertanian akibat perubahan dalam iklim dan pergolakan politik yang tidak

tertentu hala, terutamanya di negara-negara Timur Tengah dan negara-negara pengeluar

minyak,
· Suasana politik yang tidak stabil di negara-negara yang mengeluar komodoti utama yang

menjadi bahan asas untuk barangan keperluan asas harian,
· Kekurangan komodoti utama dalam pasaran menyebabkan peningkatan permintaan. Apabila permintaan meningkat terhadap sesuatu komoditi tertentu, maka harga barangan yang dibuat daripada komoditi tersebut turut naik.
· Jadi, peningkatan permintaan dan kekurangan bekalan yang setimpal dikatakan menyebabkan kenaikan harga barangan.

4. BAGAIMANA KERAJAAN MENGATASI KENAIKAN HARGA BARANG-BARANG KEPERLUAN ASAS DIMALAYSIA?

Malaysia sebagai sebuah negara yang banyak bergantung kepada impot barang-barang makanan, seperti gula, tepung gandum, beras, minyak masak dan lain-lain, tidak berdiam lam mencari ikthiar untuk elakkan kenaikan mendadak harga barangan keperluan harian.
Kerajaan Malaysia prihatin terhadap kebajikan rakyat, terutamanya golongan pendapatan rendah.
Kerajaan mengambil daya usaha untuk mempastikan rakyat mendapat bekalan barang-barang keperluan asas seperti berikut dengan harga yang berpatutan atau mampu beli dengan pembiayaan subsidi. Kerajaan sediakan peruntukan sebagai subsidi untuk pelbagai barang-barang keperluan rakyat terutamanya barang-barang keperluan asas seperti berikut:

· Gula,
· Tepung gandum,
· Minyak masak,
· Gas,
· Petrol,
· Diesel,
· Beras


5. APAKAH BENAR KERAJAAN MENYEDIAKAN PERUNTUKAN YANG MENCUKUPI UNTUK SUBSIDI?

Kerajaan telah membelanjakan RM 10.32 bilion sebagai subsidi untuk barangan keperluan asas bagi tahun 2010. Jumlah ini dijangka akan mencecah RM 20.6 bilion pada tahun 2011.

Subsidi RM 10.32 bilion yang disediakan oleh kerajaan bagi mengurangkan harga barangan keperluan asas adalah seperti berikut:

· Subsidi RM 789 juta untuk gula,
· Subsidi RM 89 juta untuk tepung gandum,
· Subsidi RM 813 juta untuk minyak masak,
· Subsidi RM 486 juta untuk beras,
· Subsidi RM 3.13 bilion untuk petrol (RON 95),
· Subsidi RM 3.5 bilion untuk diesel,
· Subsidi RM 1.43 bilion untuk LPG gas.I

Melalui pendekatan subsidi, kerajaan menanggung sebahagian kos harga barangan keperluan supaya harga barangan tersebut dalam pasaran tempatan dikurangkan agar golongan pendapatan rendah mampu beli:

· Kerajaan belanja 30 sen bagi setiap kilo gula,
· Kerajaan belanja 45 sen setiap kilo tepung gandum,
· Kerajaan belanja RM 1.00 bagi setiap kilo minyak masak,
· Kerajaan belanja RM 4.00 setiap bag beras berat 6 kilo,
· Kerajaan belanja 43 sen setiap liter petrol RON 95,
· Kerajaan belanja RM 27.02 sen bagi setong LPG gas.

6. APAKAH IMPAK PENDEKATAN PEMBERIAN SUBSIDI KEPADA PERTUMBUHAN EKONOMI NEGARA?

· Kerajaan menggunakan pendekatan subsidi untuk MENGURANG DAN MENSTABILKAN HARAGA BARANGAN KEPERLUAN ASAS dalam menjamin kesejahteraan rakyat. Tetapi, kerajaan juga sedar bahawa penyediaan berbilion-bilion ringgit sebagai subsidi untuk satu waktu jangka panjang akan membantutkan pertumbuhan ekonomi negara yang seharusnya bertumbuh dengan bebas dan segar malah menjejaskan pembangunan projek-projek sosial -ekonomi negara yang mampu meningkatkan kualiti hidup dan kesejahteraan rakyat ke tahap yang lebih tinggi.

Menurut pakar-pakar ekonomi, amalan pendekatan membelanjakan peruntukan berbilion-bilion untuk subsidi semata-mata untuk mengurangkan harga barang-barang adalah pendekatan kurang bijak dalam satu sistem ekonomi yang baik dan diamik.

· Pendekatan subsidi dijangka akan menghalang kerajaan menyediakan peruntukan untuk pembangunan bidang-bidang ekonomi dan sosial.

· Malaysia yang bercita-cita untuk mencapai status negara maju dan berpendapatan tinggi perlu menggalakan tumbuhan sistem ekonomi yang bebas, bernas dan dinamik.

· Pemberian subsidi yang berlebih-lebihan semata-mata untuk menjadi kerajaan popular akan mendatangkan kemudaratan kepada negara dan rakyat pada waktu jangka panjang.

· Menyedari hakikat ini, Najib Tun Razak telah umum dan mengariskan beberapa langkah untuk menstruktur semula pendekatan subsidi pada masa akan datang.

· Menstruktur semula pendekatan subsidi sudah pasti akan memberi impak kepada harga barang-barang keperluan asas dalam pasaran tempatan.


· Penstrukturan semula subsidi untuk gula harus disokong oleh rakyat kerana pengunaaan gula dikalangan rakyat Malaysia kini kian meningkat dan bilangan penyakit yang berkaitan dengan kelebihan penggunaan gula dalam makanan juga didapati semakin meningkat.


· Rakyat didorong menggurangkan penggunaan gula dan kerajaan pula dapat menjimatkan RM 111.6 juta dengan pendekatan penstrukutaran subsidi bagi gula. Penjimatan ini dapat digunakan untuk menjayakan projek-projek NKRA yang mendatangkan faedah kepada semua golongan masyarakat.


· Pakar-pakar ekonomi yang tersohor berpendapat pendekatan subsidi akan melemahkan dorongan untuk meningkatkan pengeluaran malah inovasi dalam kaedah pengeluaran dalam negeri.

· Peningkatan pengeluaran pula dijangka akan mengurangkan harga barangan secara tersendiri kerana kelebihan barang-barang keperluan dalam pasaran.

· Rakyat perlu yakin bahawa kerajaan kepimpinan Najib Tun Razak yang mendukung prinsip RAKYAT DIDAHULUKAN PENCAPAIAN DIUTAMAKAN tidak akan membelakangkan kepentingan rakyat terutamanya golongan pendapatan rendah dalam soal menghadapi kenaikan harga barang-barang keperluan asas.

No comments: