PENGENALAN
Rakyat Malaysia terdiri daripada pelbagai kaum,keturunan, etnik iaitu orang Melayu, Cina, India, Kadazan Dusun,
Iban, Murut, Bajau, Bidayuh, Penan, Kelabit, Kayan, Kenyah, Orang Asli dan kaum
bumiputera yang lain.
Namun, Malaysia berjaya dalam
menyatupadukan rakyat berbilang kaum malah mencapai kejayaan besar dalam
membangunkan negara kerana kemajmukan
itu dijadikan sebagai sumber kekuatan
negara. Sejak negara ini mencapai kemerdekaan pada tahun 1957, kemajmukan itu
menjadi batu asas kepada kemakmuran Malaysia.
Maka, rakyat Malaysia telah
menerima kemajmukan (plurality) sebagai asas atau platform malah
menjamin kebebasan agama kepada warga
Malaysia agar rakyat berbilang kaum, teturunan dan adama dapat hidup aman
damai. Kebebasan agma juga didapati tercatit
dengan jelasnya dalam Perlembagaan Persekutuan dan Rukunegara yang menjadi
teras pentadbiran kerajaan Malaysia.
1.APAKAH
BENAR DAKWAAN BAHAWA TIDAK ADA KEBEBASAN AGAMA DI MALAYSIA.
Kebebasan agama didiabdikan dalam Perlembagaan
Malaysia. Namun, beberapa berkara
terutmanya Perkara 3, Perkara 11, Perkara 121 dan Perkara 160 mencatit mengenai
hal ehwal amalan dan kebebasan agama di Malaysia. Perkara-perkara tersebut hendaklah
dirujuk secara serentak dalam memahami ruang kebebasan agama di Malaysia .
2. APAKAH
PERLEMBAGAAN MALAYSIA MENENTUKAN RUANG KEBEBASAN AGAMA KEPADA SEORANG RAKYAT
MALAYSIA?
Perlembagaan Persekutuan adalah Perjanjian Permuafakatan Rakyat Malaysia
dalam usaha mencapai kemerdekaan dan membentuk sebuah negara yang berdaulat
bersandarkan pada sistem kerajaan demokrasi berparlimen dan Raja Perlembagaan.
Memandangkan pendudukan Malaysia berbilang kaum dan
agama maka hal-hal berkaitan dengan agama hendaklah diurus dengan bijaksana agar rakyat menikmati keharmonian,
kesejahteraan dan keamanan.
Mengikut
census Jabatan Statistik tahun 2010,
jumlah penduduk Malaysia adalah seramai 29.6 juta. Daripada jumlah ini, kaum
Bumiputera adalah seramai 65.1 %, Cina seramai 26 %, India seramai 7.7 % dan bakinya kaum-kaum
lain. Daripada jumlah penduduk tersebut, komposisi rakyat
beragama Islam adalah seramai 61.3 %, penganut agama Buddha seramai 19.8
%, penganut agama Kristian seramai 9 %, penganut agama Hindu 6.3% dan 1.3 % penganut fahaman
Confusius/Taoism dan lain-lain fahaman tradisi Cina. Jumlah penduduk Melayu beragama Islam adalah 55 %.
3.KENAPA PERLU RUJUK PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN dan
BUKAN DEKLARASI HAK ASASI 1948 DALAM BINCANG HAL-HAL BERKAITAN DENGAN KEBEBASAN AGAMA SEORANG RAKYAT MALAYSIA?
Perlembagaan Persekutuan adalah merupakan satu perjanjian
permuafakatan antara semua kaum di Malaysia yang digubal berdasarkan
kepada prinsip-prinsip Common Law. Malah merupakan undang-undang utama (Supreme law) bagi negara ini (Perkara 4(1).
Perlembagaan Persekutuan sebagai undang-undang
tertinggi di Malaysia menyediakan peruntukan-peruntukan berhubung dengan kebebasan
beragama dan hal-hal yang berkaitan dengan pengurusan agama..
Perlembagaan Persekutuan juga merupakan satu dokumen yang mendukung tatacara pemerintahan kerajaan Malaysia
malah mengandungi beberap peruntukan yang bukan sahaja melindungi kebebasan
agama bahkan juga melarang perkembangan sesuatu agama dikalangan warga Islam.
4.APAKAH
KEDUKAN AGAMA ISLAM DAN LAIN-LAIN AGAMA
BUKAN ISLAM DI MALAYSIA? KENAPAKAH AGAMA ISLAM LEBIH DIUTAMAKAN DI MALAYSIA?
Perlembagaan Persekutuan meletakkan agama Islam di
tempat tertinggi (Perkara 3).
Sementara itu, lain-lain agama seperti agama Kristian, Hindu dan lain lain juga
di beri kebesan malah runag untuk dikembangkan dikalamngan rakyat Malaysia
tidak termasuk umat Islam. Perlembagaan Persekutuan mendukung
beberapa perkara penting berkaitan dengan kedudukan, amalan,
perlaksaanan dan kemajuan Islam yang telah dipersetujui bersama oleh rakyat
Malaysia. Antaranya adalah seperti berikut:
• Agama Islam adalah agama Persekutuan (
Kedudukan paling istimewa - Perlembagaan Persekutuan, Perkara 3-Bahagian 1).
• Peruntukan
kewangan kerajaan untuk kegiatan-kegiatan mengembangkan syiar Islam (Perkara
12- Bahagian 2)
• Kebebasan beragama (Perkara 11-Ceraian 4).
Setiap orang warga Malaysia berhak menganut dan mengamalkan agama
masing-masing. Namun, pekembangan apa-apa dokrin atau kepercayaan agama
dikalangan penganut Islam adalah dilarang diMalaysia.
Dengan ini jelas bahawa sambil agama Islam dimartabatkan sebagai teras dan
asas pemerintahan negara ini, agama-gama lain juga boleh diamalkan dengan bebas
berlandaskan peraturan-peraturan yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan.
Perkara
11(1) dan 11(5) Perlembagaan membenarkan setiap warga negara mengamal
agama masing-masing. Namun, Perkara ini
tidak membenarkan sebarang aktiviti yang bertentangan dengan keamanan awam,
kesihatan awam dan tingkahlaku moral awam. Sehubungan ini, Perkara 160 dalam Perlembagaan juga mentakrifkan orang
Melayu sebagai orang Islam sejak dilahir.
Raja –Raja Melayu sebagai ketua Agama Islam di
negaeri masing-masing iaitu 9 daripada 13 negeri dalam gagasan Malaysia.
Manakala, Yang DiPertuan Agong menjadi ketua Agama di negeri-negeri lain yang
tidak berRaja Melayu.
Perlembagaan Persekutuan juga meletakkan pengurusan
hal-ehwal agama Islam dibawah pentadbiran kerajaan negeri dengan peraturan dan
undang-undang negeri.
5. KENAPA
HAL-HAL BERKAITAN DENGAN AGAMA ISLAM TIDAK BOLEH DIBICARA DALAM MAHKAMAH SIVIL
MALAYSIA?
Perlembagaan Malaysia menetapkan dua sistem atau kuasa badan kehakiman di
Malaysia ( Pindaan Perlembagaan 1988-Perkara 121 (1) iaiatu sistem mahkamah sivil yang bersumberkan undang-undang sivil
yang disediakan oleh Parlimen dan mahkamah syariah yang bersumberkan Al-Quran. Hal-hal
yang berkaitan dengan agama Islam hendaklah dirujuk kepada Mahkamah Syariah.
Namun, negeri Sabah dikecualikan daripada
syarat-syarat yang dikenakan berkaitan dengan agama dalam Perlembagaan Malaysia . Sabah bermeteri
satu penjanjian yang dikenali sebagai perjanjian 20 perkara semasa negeri
Sabah menyertai Gagasan Malaysia pada tahun 1963.
Sabah mengakui Islam
sebagai agama Persekutuan. Namun, tidak menentukan agama resmi bagi Borneo
Utara. ( “while there was no
objection to Islam being the national religion of Malaysia there should be no
state religion in North Borneo, and the provisions relating to Islam in the
present constitution of Malaya should not apply to North Borneo".
6. APAKAH
BENAR DAKWAAN BAHAWA RAKYAT MALAYSIA BUKAN
ISLAM MENDERITA AKIBAT PENGANIYAAN DAN PENINDASAAN KERAJAAN?
TIDAK BENAR. Rakyat Malaysia, sama ada penganut
Islam atau bukan Islam bebas mengamal agama masing-masing. Malah kerajaan
menggalakkan rakyat hidup aman damai dengan amal kan agama masing-masing tanpa
sebarang sekatan,halangan atau gangguan seperti pernah berlaku di Bosnia-Herzogovna,
Serbia, Tunisia pada satu ketika.
Walaupun agama Islam adalah agama Persekutuan ,
Kerajaan menyediakan bantuan khas kewangan untuk mendirikan pusat-pusat ibadat
agama bukan Islam di Malaysia.
Perlu idketahui bahawa Malaysia dicatitkan sebagai sebuah Negara yang penduduknya berbilang kaum memiliki banyak kuil-kuil Hindu diluar
India atau Tamil Nadu.
Kerajaan juga didapati istiharkan beberapa Hari
Perayaan agama sebagai hari cuti umum resmi dalam bukan sahaja menghormati
malah memberi ruang untuk rakyat pelbagai agama menyambut hari perayaan agama
masing-masing dengan bebas seperti dihendaki oleh rukun agama masing-masing.
Antara cuti umum resmi adalah:
Hari Raya Puasa-Muslim
Hari Raya Haji-Muslim
Hari Maulidur Rasul-Muslim
Hari Wesak-B uddha
Hari Deepavali-Hindu
Hari Thaipusam –Hindu
Hari Krismas-Kristian
Hari Jumaat Agong-Kristian di Sabah & Sarawak)
Hari Perayaan Gawai Dayak Sabah
7.APAKAH
KEBEBASAN AGAMA TERMASUK DALAM HAK ASASI MANUSIA?
Deklarasai Hak Asasi 1948 mengiktiraf kebebasan
agama sebagai hak semula jadi seorang Individu. Malaysia pun mengakui kebebasan
agama seseorang individu berdasarkan undang-undang yang sedia ada di Malaysia.
Kebebasan agama di Malaysia tidak boleh diukur dari
perspektif Deklarasi Hak Asasi 1948 kerana Deklarasi Hak Asasi 1948 disediakan
dengan pemikiran Barat .
Namun, Malaysia mengambil kira semangat kebebasan
yang dianjurkan oleh Deklarasai Hak Asasi 1948 dalam menyediakan Perlembagaan
Malaysia. Perlembagaan Malaysia meletakkan syarat-syatat dan ruang kebebasan
amalan agama dengan mengambil kira
reality hidup masyarakat Malaysia
yang terdiri daraipada pelbagai kaum dan
keturunan malah perbezaan agama.
8.APAKAH
BENAR MALAYSIA KINI DILANDA DENGAN HURU –HARA AGAMA atau RELIGIOUS TURMOIL, AKIBAT KONTROVERSI PENGGUNAAN
KALIMAH ‘ALLAH”?
Walau pun penggunaan kalimah ‘Allah’ dalam versi Bahasa Melayu dalam Majalah Herald-The Catholic Weekly” yang promosikan agama Kristian di Sabah telah menimbulkan kontroversi dikalangan segelintir rakyat beragama Kristian dan Islam di Malaysia, sebahagian besar rakyat di Semenanjung dan di Sarawak dan Sabah masih hidup aman damai dan amalkan budaya
hormat menghormati agama masing-masing seperti biasa.
Umumnya, kontroversi tersebut tidak menimbul sebarang suasana huru-hara yang berbau agama seperti gempar gempurkan oleh setengah-tengah pihak.
Kronologi timbulnya isu penggunaan kalimah Allah :
31
Disember 2007
|
·
Pengarang
akhbar Herald – The Catholic Weekly, Paderi
Lawrence Andrew menyatakan
bahawa pihak Kementerian Dalam Negeri (KDN) telah memperbaharui permit
penerbitan akhbar itu tanpa larangan menggunakan kalimah
“Allah”. Bagaimanapun kerajaan menegaskan bahawa larangan penggunaan
kalimah “Allah” masih kekal.
|
3 Januari 2008
|
·
Kabinet
mengekalkan larangan bagi semua agama kecuali Islam daripada menggunakan
kalimah “Allah” dalam penerbitan akhbar masing-masing.
|
18 Oktober dan 1
November 2006
|
·
Sebelum
ini Kabinet telah memutuskan keputusan yang sama dalam Mesyuarat
Kabinet pada .
|
19 Mac 2008
|
·
Gereja
Katolik telah memohon di Mahkamah
Tinggi untuk melakukan semakan kehakiman
terhadap larangan penggunaan kalimah “Allah”.
|
5 Mei 2008
|
·
Mahkamah
Tinggi (Bahagian Rayuan dan Kuasa-Kuasa Khas) telah
membuat keputusan membenarkan permohonan Gereja Katolik untuk membuat semakan
kehakiman (undang-undang) terhadap larangan menggunakan kalimah “Allah” dalam
penerbitan mingguan Herald-The Catholic Weekly.
|
7 Januari
2009
|
·
Kementerian
Dalam Negeri meluluskan permit penerbitan
Herald bagi tempoh 1 Jan sehingga 31 Dis 2009, dengan syarat kalimah
“Allah” tidak digunakan di dalamnya dan perkataan “Terhad” mesti
dicetak pada muka depan majalah mingguan itu yang hanya boleh diedarkan
kepada penganut Kristian serta di gereja sahaja.
|
16
Feb 2009
|
Ketua
Paderi Roman Katolik Kuala Lumpur, Tan Sri Murphy Pakiam memfailkan
semakan kehakiman berhubung penggunaan perkataan “Allah” dalam penerbitan
gereja, dengan menamakan Kementerian Dalam Negeri dan kerajaan sebagai
responden.
|
31 Disember 2009
|
·
Mahkamah
Tinggi Kuala Lumpur yang dihakimi oleh Hakim
Datuk Lau Bee Lan telah membuat keputusan
dengan membenarkan penerbitan majalah Herald – The Chatolic
Weekly bagi menggunakan kalimah Allah.
|
31
Disember 2009
|
·
Secara
faktanya keputusan Penghakiman
Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur pada 31
Disember 2009 itu adalah bertentangan
dengan keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Bagi
Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia yang bersidang kali ke-82 pada 5
hingga 7 Mei 2008 yang telah menyatakan bahawa lafaz
atau kalimah “Allah” adalah kalimah suci KHUSUS bagi
agama serta umat Islam dan ia tidak boleh digunakan atau disamakan dengan
agama bukan Islam lain.
|
|
·
Larangan
ini juga selari dengan Enakmen Ugama Bukan Islam (Kawalan dan
Perkembangan Di Kalangan Orang Islam) yang digubal berdasarkan Perkara 11(4) Perlembagaan
Persekutuan yang memperuntukkan kalimah “Allah” hanya boleh
digunakan bagi umat Islam.
|
5
Januari 2010
|
·
Kementerian
Dalam Negeri memfailkan permohonan
untuk penangguhan perintah mahkamah sebelum ini
selepas mengemukakan rayuan di Mahkamah Rayuan sehari sebelum itu.
|
6
Januari 2010
|
Mahkamah
Tinggi Kuala Lumpur membenarkan penangguhan
perintah yang dikeluarkan sebelum ini bagi
membenarkan penggunaan kalimah “Allah” oleh majalah mingguan Katolik, Herald,
berikutan persetujuan Kementerian Dalam Negeri dan Ketua Paderi Roman Katolik
Malaysia berdasarkan kepada kepentingan negara.
|
6
Januari 2010 hingga
kini
|
Isu
ini masih ditangguhkan dan
pelbagai pihak yang berkepentingan mengeksploitkan isu ini untuk meraih
sokongan politik parti masing-masing.
|
|
Namun, tinjauan di negeri Sabah dan Sarawak
menunjukkan bahawa Gereja dan majlis-majlis keagamaan Kristian jarang
menggunakan kalimah Allah dalam upaca ibadat .mereka. Orang awam di Sabah dan Sarawak
tidak banyak ambil tahu tentang isu ini malah meneruskan kehidupan mereka
seperti biasa tanpa menunjukkan sebagarang emosi akibat kenangkitan perkara
tersebut.
Adalah didapati hanya parti=parti politik dan
NGO-NGO tertentu sahaja sengaja memanjangkan polimik berdebatan isu kalaimah
Allah untuk meraih sokongan politik dan kepentingan tertentu.
9. APAKAH
BENAR KERAJAAN BN MENYEKAT KEBEBASAN TUKAR AGAMA DI MALAYSIA?
Kerajaan Kelantan pada tahun 1993 dan Kerajaan
Terengganu pada tahun 2003 telah mentakrifkan murtad sebagai satu kesalahan
yang boleh membawa hukluman bunuh.Malah kerajaan Negeri Perak, Melaka, Sabah
dan Pahang menjadikan murtad sebagai satu kesalahan jenayah.
Kerajaan Kelantan juga didapati larang Pertunjukkan
Mak Yong atau wayang kulit di Kelantan yang kononnya berpengaruh agama Hindu.
Seorang warga Malaysia berugama Islam dibenarkan
tukar agamanya dengan kelulusan daripada mahkamah Syariah berdasarkan
undang-undang yang digariskan dalam Perlembangaan Malaysia dan Undang-Undang Negeri.
Namun, pada tahun 1999, Mahkamah Tinggi memutuskan bahawa Mahkamah Sekular atau
Malaysia tidak memiliki bidang kuasa untuk mendengar aplikasi oleh seorang
Muslim tukar agamanya.
Huraian dan perbincangan diatas jelas menunjukkan
bahawa kerajaan Persekutuan yang
ditadbir oleh BN memberi ruang yang mencukupi untuk rakyat amal agama masing-masing
dengan bebas malah amat prihatin dan bijaksana dalam mengurus perbezaan agama dikalangan
rakyat. Namun, perlu diketahui bahawa pentadbiran hal-hal agama adalah dibawah pentadbiran kerajaan
negeri masing-masing yang mempunyai
undang-undang dan peraturan tersendiri yang berbeza
–beza tetapi berpaksikan kepada syariah
agama Islam.
1 comment:
Hukum Malaysia lebih jelas dalam menetapkan hubungan antar agama
Post a Comment