Friday, March 30, 2012

RASUAH DIMALAYSIA SEMAKIN KURANG

NKRA 2: MENCEGAH AMALAN RASUAH


1. APAKAH BENAR AMALAN RASUAH BERLELUASA DI MALAYSIA SEPERTI DIDAKWA OLEH PIHAK-PIHAK YANG TERTENTU DI MALAYSIA?


· Sesungguhnya dakwaan amalan rasuah tinggi di Malaysia adalah tidak berasas malah satu persepsi yang ditabur oleh setengah-tengah pihak untuk mencapai agenda politik tersendiri mereka. Rakyat pula dirusuk dengan dakwaan kononya rasuah meleluasa di Malaysia oleh media sosial yang tidak bertanggungjawab berasaskan laporan yang disediakan oleh agensi-agensi yang berpengakalan diluar Negara.


· Namun, menyedari kebimbangan rakyat terhadap isu rasuah, maka mencegah amalan rasuah telah menjadi salah satu NKRA utama kerajaan kepimpinan YAB Dato Seri Najib Tun Razak. Malah kerajaan bersasarkan meningkat skor CPI daripada 4.5 pada tahun 2009 kepada 4.9 menjelang 2012 sebagai KPI NKRA membanteras rasuah.

2. APAKAH TINDAKAN KERAJAAN DALAM MENCEGAH RASUAH DIMALAYSIA?


· Kerajaan kepimpinan Najib menjanjikan pentadbiran kerajan yang bersih tanpa amalan rasuah di kalangan sektor awam. Janji ini bukanlah merupakan retorik kosong bahkan menjadi tumpuan dalam Program Transformasi Kerajaan.


· Dalam konteks ini, Kerajaan telah menubuhkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah
Malaysia (SPRM) atau MCCC pada tahun 1 Januari 2009 .

· Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010.

· Sebelum SPRM ditubuhkan, beberapa initiatif telah diambil oleh pemimpin-pemimpin
kerajaan terdahulu untuk mencegah rasuah di Malaysia. Antaranya :

· Akta Biro Siasan Negara 1973
· Akta Badan Pencegah Rasuah 1982
· Akta Pencegahan Rasuah 1997
· Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah 2008
· Institut integritI nasional ditubuhkan untuk menjalankan aktiviti-aktiviti menerap
nilai integriti dalam sanubari setiap individu penjawat awam dan rakyat Malaysia secara umumnya supaya rasuah dapat dicegah malah dihapus di Malaysia.
· SPRM adalah dibentuk berdasarkan model yang terdapat di Hong Kong
(Independent Comission Against Corruption) dan New South Wales,
Australia (Independent Commission Against Corruption).

· Disampaing itu initiative-initiatif berikut juga dilaksanakan untuk meningkatkan
Akauntabiliti, Ketelusan dan Keberkesanan peranan SPRM:


· Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah
· Jawatankuasa Khas Mengenai Rasuah
· Jawatankuasa Aduan
· Panel Penilaian Operasi
· Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah
· Agensi PEMUDAH ditubuhkan dan agensi ini telah berusaha untuk permudahkan pelbagai proses dan prosedur dengan agensi-agensi kerajaan agar ruang untuk rasuah dikalangan penjawat awam dapat dielakkan.


· Pengenalan Penggubalan Akta Perlindungan Pemberi Maklumat 2010 Malaysia telah banyak menggalakkan pemberi maklumat untuk tampil ke hadapan bagi mengemukakan laporan tindakan salah laku dengan memberikan perlindungan terhadap identiti mereka selain juga kekebalan daripada liabiliti jenayah atau sivil dan perlindungan terhadap sebarang bentuk tindakan memudaratkan yang diambil terhadap mereka.


· Pangkalan data dalam talian MACC “Namakan-dan-Malukan” (http://www.sprm.gov.my) diwujudkan dan mengandungi nama, gambar, nombor kad pengenalan, serta butir-butir kes pesalah-pesalah yang telah disabitkan dengan salah laku rasuah di mana 743 pesalah telah disenaraikan mengatasi sasaran 84 pesalah pada akhir tahun lepas.


· Laman Sesawang MyProcurement pertama dilancarkan mencerminkan komitmen kerajaan dengan berjaya menyenaraikan lebih 5,157 kontrak Kerajaan dan tender yang diiklankan atau diberikan, tarikh dan nilai kontrak selain juga pemenang tender.


· Peningkatan hampir sekali ganda pada peratusan orang ramai yang berpendapat bahawa usaha Kerajaan memerangi rasuah adalah berkesan daripada hanya 28 peratus pada tahun 2009 kepada 48 peratus pada tahun 2010 dan 60% pada tahun 2011.


· Kerenah birokrasi dikurangkan ataupun dihapuskan sejak 3 tahun kebelakangan ini kerana beberapa perubahan dan menambahbaik peraturan dan prosedur dilaksanakan.
· Contoh: Tempoh masa dipendekkan apabila berurusan di jabatan-jabatan dan agensi kerajaan: Permohonan Paspot Malaysia dapat diselesaikan dalam tempoh 2 jam.
· Pendaftaran hartanah dilakukan dalam tempoh 2 hari.
· MyID di perkenalkan untuk rakyat Malaysia agar mereka urus dengan pelbagai agensi kerajaan dengan mudah,cepat dan selesa.
· Sebanyak 1,277 perkhidmatan on-line disediakan untuk memudahkan urusan dengan agensi-agensi kerajaan: Antaranya adalah Perkhidmatan pembaharuan cukai Jalan, Lesen memandu dan pembayaran saman.
· Sejumlah 14 buah Mahkamah khas Rasuah untuk bicara kes-kes rasuah telah ditubuhkan dan 249 kes telah dibicarakan sejak ditubuhkan
· Ahli Jemaah Menteri diwajib mengisytiharkan harta kepada SPRM.


3. APAKAH ITU YANG DISEBUT SEBAGAI INDEKS RASUAH (CPI)?


· Istilah CPI adalah rujuk kepada ‘Indeks Persepsi Rasuah (CPI) iaitu petunjuk persepsi terhadap kadar rasuah dalam sesebuah negara. Persepsi pula merupakan satu tanggapan responden kajian yang terlibat dalam kajian CPI dan bukan merupakan persepsi rakyat terhadap statistik kadar kes rasuah dalam sesebuah Negara.

· Persepsi rasuah diukur dengan mata antara 10 hingga 1.

· Indeks CPI pula diperolehi daripada 13 kajian pendapat yang dijalankan dikalangan ahli-ahli perniagaan atau penilaian prestasi oleh satu kumpulan penganalisis. CPI disediakan oleh maklumat kajian daripada 10 institusi bebas seperti berikut:


1. African Development Bank
2. Asian Developmen Bank
3. Bertelsmann Foundation
4. Economist Intelligence Unit
5. Freedom House
6. Global Insight
7. International Institute for ManagementDevelopment
8. Political and Economic Risk Consultanc
9. World Economic Forum
10. World Bank


· Oleh itu, adalah jelas bahawa CPI didapati kurang mencerminkan pendapat atau persepsi sebenar rakyat mengenai rasuah dalam negara yang terlibat dalam kajian.


· Skala 10 menunjukkan tidak ada gelaja rasuah dalam negara, manakala skala 1 pula menunjukkan rasuah amat meluas dalam negara tersebut.

· Tetapi, pada hakikatnya Indeks CPI yang dikeluarkan oleh badan NGO yang berpangkalan di luar negara adalah berasaskan kepada kajian yang dijalankan di kalangan beberapa badan-badan bukan kerajaan di sesebuah negara.

· Sebahagian besar negara yang dijalankan kajian CPI, hampir 50 % daripada 183 negara, mendapat mata kurang daripada 5.

· Indeks CPI Malaysia yang dikeluarkan oleh Tranparancy International dan Transparency Malaysia (TI-M), sebuah badan NGO bagi tahun 2011 adalah 4.3.

· Mata CPI yang diperolehi oleh Malaysia bagi tahun 2011 adalah kurang 0.1 mata berbanding dengan skor CPI yang diperolehi bagi tahun 2010 (4.4)

· Namun, Malaysia duduk dalam tangga ketiga terbaik dikalangan Negara-Negara ASEAN.

4 . ADAKAH BENAR DAKWAAN PARTI PEMBANGKANG BAHAWA SKOR CPI MALAYSIA MERUDUM PADA TAHUN 2010 DAN 2011?


· Walaupun skor CPI Malaysia dilihat merosot 0.1 antara tahun 2010 dan 2011, skor ini tidak menunjukkan usaha yang dijalankan oleh kerajaan tidak berjaya membanters rasuah. Penuruan skor ini jelas kelihatan dipengaruhi oleh laporan-laporan media yang di hebohkan oleh beberapa kes kononya disifatkan sebagai ‘rasuah besar’ oleh pihak pembangkang.

· Beberapa kes-besar didapati masih dalam siasatan dan dakwaan di mahkamah maka SPRM, yang baru ditubuhkan , perlu mengambil masa untuk menyelesai kes-kes tersebut agar hasilnya dapat dicerminkan dalam CPI pada masa akan datang.

· Perlu ditegaskan bahawa skor CPI Malysia adalah adalah termasuk negeri-negeri yang ditadbir oleh Pakatan Pembangkang seperti Negeri Selangor,Pulau Pinang dan Kelantan.

· Ada kemungkinan skor CPI Malaysia merosot 0.1 mata mungkin kerana ada laporan media yang mengatakan rasuah berleluasa di negeri-negeri yang ditadbir oleh Pakatan Pembangkang.

· Namun, skor persepsi rakyat dan pelabur asing terhadap usaha kerajaan membanteras rasuah didapati menambah baik pada tahun-tahun kebelakangan ini.


5. APAKAH ADA UKURAN UNTUK MENUNJUKKAN PERSEPSI RAKYAT TERHADAP AMALAN RASUAH SELAIN DARIPADA CPI?


· Satu lagi ukuran yang digunakan untuk menunjukkan persepsi rakyat terhadap amalan rasuah dalam negara adalah Corruption Barometer (CB). Corruption Barometer Malaysia bagi tahun 2011 adalah 45 %. Ini bermakna 45 % rakyat Malaysia berpuashati dengan tindakan kerajaan memerangi rasuah.

· Manakala, Malaysia memperolehi mata 2.99 untuk keberkesanaan Agensi Penguatkuasaan kerajaan di mana mata 1 menunjukkan tiada rasuah dan 5 pula menunjukkan rasuah.

· Laporan Asean Business Outlook bagi tahun 2011 menunjukkan hanya 35 % pelabur yang masih tidak puas hati terhadap tindakan kerajaan Malaysia memerangi rasuah berbanding dengan 63 % pada tahun 2010.

· Ini jelas membuktikan usaha –usaha kerajaan dalam memerangi rasuah telah mendatangkan kejayaan yang amat memperangsangkan dalam masa 3 tahun yang lepas.


6. APAKAH INITIATIF-INITIATIF YANG DILAKUKAN OLEH KERAJAAN NAJIB TUN RAZAK TIDAK BERJAYA MEMBANTERAS RASUAH ?


· Kesungguhan kerajaan dalam melaksanakan beberapa initiatif NKRA telah berjaya mengurangkan persepsi dan kepercayaan rakyat terhadap kesungguhan kerajaan membanters amalan rasuah dikalangan sektor awam.

· Walaupun TI-M melapor skor CPI Malaysia menurun daripada 4.5 (2009) kepada 4.4 pada tahun 2010 dan 4.3 pada tahun 2011, initiatif-initiatif kerajaan yang sedang dilaksanakan dijangka akan meningkatkan skor CPI kepada 4.9 menjelang tahun 2012 seperti disasarkan dalam NKRA.

· Warga pelabur dan sebahagian besar rakyat didapati berpuashati dengan tindakan kerajaan mengurangkan amalan rasuah di kalangan penjawat awam. Sebahagian besar pelabur asing merasa ‘comfortable’ dengan tindakan kerajaan memerangi rasuah oleh kerajaan kepimpinan Najib Tun Razak.Malah FDI telah meningkat kepada 33.2 bilion pada tahun 2011.

· Walaupun banyak perubahan berlaku dalam langkah-langkah kerajaan membaneras rasuah, pihak yang tidak bertanggungjawab masih menabur fitnah bahawa amalan rasuah berleluasa di Malaysia untuk mencapai agenda politik mereka.


7. APAKAH SPRM HANYA SIASAT PESALAH RASUAH YANG TERDIRI DARIPADA ORANG/PENJAWAT AWAM BERPANGKAT RENDAH/TIDAK BERPENGARUH POLITIK / ATAU IKAN BILIS?

· Akhir-akhir ini, kerajaan didapati menyiasat dan mendakwa penjawat yang yang terdiri daripada pangkat rendah sehingga berpangkat tinggi, termasuk Ketua Setiausaha, Ketua Pengarah , Pengarah, Anggota Polis yang berpangat Tinggi , Ahli Politik , termasuk Ahli Exco, bekas Menteri malah orang perseorangan yang bertaraf ‘Tun’.


· Dakwaan bahawa SPRM siasat dan tangkap orang yang berpangat rendah dan orang persendirian yang tidak berpengaruh atau pemimpin politik yang berpengaruh adalah satu dakwaan yang tidak berasas malah satu usaha mengelirukan rakyat untuk menjejaskan imej kerajaan dikalangan rakyat.


8. APAKAH KERAJAAN AKAN MENGAMBIL TINDAKAN YANG LEBIH TEGAS DAN TERBUKA UNTUK MEMBANTERAS GEJALA RASUAH DIMALAYSIA?


· Kerajaan yang dipimpin oleh YAB Dato Seri Najib Tun Razak amat berkomited dalam hal membanteras rasuah di Malaysia. Malah menjadikan Membanteras Rasuah sebagai salah satu NKRA dalam Program Transformasi Kerajaan (GTP).

· Namun, kejayaan usaha membanteras rasuah adalah tanggungjawab bersama kerajaan , civil society termasuk parti-pembangkang atau badan-badan bukan kerajaan, sektor swasta dan rakyat.

· Menurut Pengarah Dasar & Penyelidikan TI, Robin Hodess, “ Tiga pertiga negara-negara yang dikaji indeks persepsi didapati memperolehi CPI 5.00 mata”. Jadi, Malaysia bukanlah merupakan satu-satu negara didunia yang memperolehi CPI kurang daripada 5 mata. Malah, kebelakangan ini Amerika Syarikat yang menjadi ‘idola’ kepada parti-parti pembangkang juga didapati merost CPI negaranya .

· Sesungguhnya, kerajaan sedar dan percaya bahawa rasuah boleh dibanters dengan berkesan melalui menerapkan nilai –nilai intergriti dikalangan penjawat awam, ahli politik dan rakyat. Pengalaman daripada negara-negara maju dan berpendapatan tinggi membuktikan bahawa peningkatan pendapatan negara dan rakyat boleh membantu mengurangkan gejala rasuah di negara masing-masing.

· Sehubungan ini, usaha menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara berpendapatan tinggi menjelang 2020 dijangka akan membantu kerajaan membanters gejala rasuah di Malaysia.

NKRA BERJAYA MEMENUHI HARAPAN & ASPIRASI RAKYAT


Program Tranformasi Kerajaan (GTP) dan Transformasi Ekonomi (ETP) yang dilancarkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri NajibTun Razak pada April 2009, terbukti menghasilkan kejayaan yang pantas dan besar dalam masa tiga tahun pelaksanaan.Program Transformasi yang dilaksanakan oleh Kerajaan melalui pendekatan NKRA memberikan impak yang positif terhadap jutaan rakyat merentasi kumpulan dan golongan masyarakat Malaysia.



1. APAKAH YANG SERING DISEBUT OLEH PERDANA MENTERI SEBAGAI NKRA?



Istilah NKRA adalah ringkasan Perkataan National Key Result Area ataupun Bidang Berhasilan Utama Negara. Rakyat Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kaum, kumpulan dan golongan masyarakat mengharapkan kerajaan mengambil daya usaha malah memberi tumpuan menyelesai dengan segera beberapa perkara yang menjadi kebimbangan rakyat.

RAKYAT mengharapkan kerajaan menambah baik perkhidmatan yang disediakan oleh kerajaan dalam bidang sosial dan ekonomi malah melakukan perubahan dalam kaedah pengurusan jentera kerajaan agar keselamatan, kesejahteraan dan keselesaan hidup rakyat dapat terjamin.

Menyedari kebimbangan dan harapan rakyat itu, maka YAB Dato’ Seri Najib Tun Razak umumkan NKRA atau Bidang Keberhasilan Utama Negara sebagai satu pendekatan untuk melaksanakan perubahan yang sewajarnya agar harapan rakyat dapat dipenuhi dengan segera malah mempastikan pembangunan dan kemajuan negara terus meningkat pada masa akan datang dalam menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara maju dan berpendapatan tinggi menjelang tahun 2020.



Secara umumnya, harapan rakyat terhadap kerajaan telah dikenalpasti dan dijadikan sebagai NKRA atau Bidang Berhasilan Utama Negara.

KPI (Key Performance Indicator) juga ditetapkan sebagai kayu ukuran untuk mengukur Keberkesanan pencapaian NKRA yang dilaksanakan oleh kerajaan.

2. APAKAH ENAM BIDANG NKRA YANG DITETAPKAN OLEH KERAJAAN? ADAKAH NKRA BAGI MEMBANTU RAKYAT BERPENDAPATAN RENDAH DIFIKIRKAN OLEH KERAJAAN?



ENAM BIDANG NKRA YANG DITENTUNTUKAN OLEH KERAJAAN ADALAH SEPERTI BERIKUT:

NKRA 1 : MENGURANGKAN KADAR JENAYAH


NKRA 2: MEMBANTERAS RASUAH


NKRA 3: MELUASKAN AKSES KEPADA PENDIDIKAN BERKUALITI DAN
BERKEMAMPUAN


NKRA 4: MEMPERTINGKATKAN TARAF KEHIDUPAN ISI RUMAH

BERPENDAPATAN RENDAH

NKRA 5: MEMPERTINGKATKAN INFRASTRUKTUR ASAS LUAR BANDAR


NKRA 6: MEMPERTINGKATKAN KEMUDAHANPENGANGKUTAN AWAM,

KHUSUSNYA DI LEMBAH KELANG

Akhir-akhir ini, memandangkan golongan berpendapatan rendah mengharapkan kerajaan membantu meringankan kebebanan mereka, maka membantu meringkan kebebanan golongan berpendapatan rendah juga dijadikan sebagai NKRA yang ke tujuh.

NKRA 7: MERINGANKAN KOS SARA HIDUP RAKYAT



3. APAKAH KETUJUH-TUJUH NKRA ITU BERJAYA MEMBAWA KEBAIKAN KEPADA SEMUA KUMPULAN DAN GOLONGAN MASYARAKAT MALAYSIA?



Secara umumnya, rakyat mengharapkan kerajaan menghapuskan gejala rasuah yang dilaporkan semakin meningkat, mengurangkan kadar jenayah agara rakyat merasa selamat , meningkatkan peluang pendidikan kepada semua lapisan dan golongan masarakat, meningkatkan taraf hidup golongan berpendapatn rendah dibandar dan diluar Bandar, menambah baik kemudahan infrastruktur di luar bandar dan meningkatkan kemudahan pengangkutan awam di Lembah Kelang. Baru-baru ini golongan berpendapatan rendah juga mengharapkan kerajaan membantu mereka meringankan kebebanan menghadapi masalah kenaikan harga barang-barang keperluan asas.




Sesungguhnya, semua harapan rakyat tersebut itu dijadikan sebagai sasaran NKRA agar rakyat dapat hidup dengan selesa, sejahtera dan selamat pada masa akan datang.

4.APAKAH NKRA ITU SATU RETORIK POLITIK UNTUK MENGALIH PERHATIAN RAKYAT?



Jentera kerajaan kepimpinan Najib Tun Razak didapati bersungguh-sungguh dalam melaksanakan initiatif-initiaf NKRA dengan bajet yang mencukupi agar sasaran yang ditetapkan dalam NKRA itu dapat tercapai dalam masa yang ditetapkan. Pertujnjuk-pertunjuk hasil pelaksanaan NKRA jelas menunjukkan kualiti hidup rakyat dipertingkatkan di seluruh Malaysia malah rakyat meras selamat, sejahtera dan maklmur .

NKRA 1: MENGURANGKAN KADAR JENAYAH



1. APAKAH NKRA MENGURANGKAN KADAR JENAYAH BENAR-BENAR MENGURANGKAN KADAR JENAYAH DI SELURUH MALAYSIA?



Pengurangan 5 % kadar jenayah indeks pada tahun 2010 dan 2011 adalah sasaran atau KPI NKRA tersebut. Manakala, kadar jenayah jalanan turun 20 % pada tahun 2010 dan 40% pada tahun 2011.

Sesungguhnya, kerajaan telah berjaya mencapai KPI tersebut sekaligus mengurangkan kadar jenayah di seluruh negara.

Statistik terbaru menunjukkan kadar jenayah Indeks telah turun 24.5 % sejak NKRA diperkenalkan (Dari jumlah 176,124 kes pada tahun 2009 kepada 132,925 kes pada tahun 2011).

Kadar jenayah Jalanan pula turun 40.6 % ( Dari jumlah 32,728 kes pada tahun 2009 kepada 19,456 kes pada 2011). Pencapaian ini adalah melebihi sasaran yang ditetapkan. Jadi, keseluruhan Indeks Jenayah telah dikurangkan 10% secara amnya dan jenayah perjalanan telah dikujrangkan 40.1 % sejak NKRA tersebut dilaksanakan.

Menurut World Justice Project’s (WJP) Rule of Law Index 2011:



· Malaysia diletakkan sebagai salah sebuah negara yang paling selamat dalam dunia.

· Malaysia menduduki dalam tangga yang teratas sekali dalam tangga keselamatan dikalangan 19 buah negara yang berpendapatan pertengahan atas. Kedudukan ini adalah bersama dengan negara France dan Belgium)

· Malaysia mencapai tempat ke 12 dalam tangga keselamatan malah mendahului Amerika Syarikat (USA) yang mencapai tempat ke 13 dan United Kingdom(UK) mencapai tempat ke 14 dalam tangga keselamatan.



Manakala menurut Global Peace Index(GPI) 2011:



· Malaysia diletakkan sebagai sebuah negara yang paling selamat dalam in South –East Asia.

· Malaysia mencapai tangga ke 4 dalam tangga keselamatan dikalangan negara-negara Asia-Pacific Region.

· Malaysia mencapai status negara selamat yang ke 19 dalam dunia.


2. APAKAH INITITATIF DAN LANGKAH-LANGKAH YANG DIAMBIL OLEH KERAJAAN UNTUK KURANGKAN KADAR JENAYAH DI MALAYSIA DALAM MASA 3 TAHUN KEBELAKANGAN INI?



· Kesemua 753 Balai Polis diberikan ranking buat pertama kalinya berdasarkan prestasi dan perkhidmatan yang disediakan kepada rakyat.

· 14,222 pegawai dan 7,402 anggota polis yang bertugas di pejabat sebagai anggota sokongan diatur semula kedudukannya untuk menjalankan tugas rondaan untuk menjamin keselamatan orang awam.

· Kakitangan Gerak Am (PGA) ditugaskan semula dengan sokongan tentera dan RELA untuk membanteras jenayah.

· Lebih daripada 14,000 anggota Polis bersama-sama dengan 3,000 anggota RELA dan Jabatan Pertahanan Awam (JPAM) , ditugaskan semula (redeployed) di 50 kawasan yang sering berlaku kejadian jenayah atau “hot spots”.

· Peningkatan rondaan oleh agensi-agensi penguatkuasaan keselamatan awam termasuk skim rondaan sukarela (SRSs) untuk mencegah jenayah dalam kawasan tumpuan telah berjaya mengurangkan kadar jenayah seperti disasarkan.

· Sejumlah 5,538 anggota dilantik sebagai PVR ( 3931 RELA dan 1607 Ahli JPAM).

· Skim Rondaan Sukarela(SRS) telah meliputi 4902 anggota Rukun Tetangga.

· 2,412 Skim Rondaan Suka Rela di laksanakan di seluruh negara yang dianggotai oleh 112,300 ahli.

· Sebanyak 496 unit kamera litar tertutup (CCTV) dipasang diseluruh negara bagi membantu mengurangkan kadar jenayah.

· 445,684 orang awam daftar sebagai Rakan Cop diseluruh negara sebagai mata dan telinga pihak Polis.

KESIMPULANNYA :

· Kadar jenayah telah menurun 10 % pada keseluruhannya dan kadar jenayah jalanan yang merangkumi ragut dan rompakan tanpa senjata juga a turun 41 % sejak 2009 sehingga bulan oktober 2011.

· Menerusi initiatif NKRA Kurangkan Kadar Jenayah, persekitan kita menjadi LEBIH SELAMAT, malah masyarakat Bandar dan luar Bandar merasa lebih selamat untuk keluar bersiar-siar dari rumah.

· Tidak dapat dinafikan bahawa pelaksanaan NKRA untuk mengurangkan jenayah telah membantu meningkatkan kepuasan rakyat terhadap Institusi Polis dalam mengurus keselamatan awam di Malaysia.

· Laporan yang dikeluarkan oleh badan-badan antarabangsa yang melapor terhadap keselamatan Malaysia telah meningkat keyakinan pelabur asing dan pelancong untuk melabur dan melawat Malaysia dalam masa 3 tahun kebelakangan ini.

SAMBUNG…….NKRA MEMBANTERAS RASUAH

Friday, January 13, 2012

MALAYSIAN JUDICIARY SYSTEM EARN PRAISES FROM INTERNATIONAL MEDIA AND COMMUNITY


The International Media and community vouched the acquital of Dato’ Seri Anwar Ibrahim of sodomising his former aide by the Kuala Lumpur Court further burnishes the credentials of Prime Minister Mohd. Najib Tun Razak as a reformist who constantly works to enhance political liberalization and democratization in Malaysia.


Prof. Joseph Liow of Singapores S.Rajaratnam’s School of International Studies, admits that the acquital of Dato’ Seri Anwar Ibrahim of sodomising his former aide will certaintly bolster PM Najib Tun Razak’s image as a reformist.


Bridge Welsh, an associate Professor in Political Science at Singapore Management University and a consultant for Freedom House also joins Prof Joseph Liow claiming that the acquittal was a sign that Malaysia is moving forward and she applaude that Najib has allowed the rule of law and fairness to prevail in Malaysia . She also said that the Malaysian judiciary can stand tall with the credit that when the final was reached, it was made on the basis of the evidence rather than politics.


The United States State Department , which has been cynical about the Malaysian Judiciary system ever since courting with Anwar Ibrahim, also praises and admits that the acquittal of Anwar from the sodomy charges reflects the independence of the Malaysian judiciary system.


The Australian government also commended PM Najib Tun Razak for his earnest efforts to bring political reforms and liberalization. The acquittal of Anwar Ibrahim from sodomy charges truly reflects the political reforms are taking place in Malaysia.


Europian Union high representative Catherine Ashton opined that the acquittal verdict shows the integrity of Malaysian ‘s judiciary system, which is an essential pillar in a democratic system.

Friday, January 6, 2012

DEMONSTRASI PERJALANAN 901 MEMELIHARA BUDAYA RAKYAT MENENTANG PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN



Perlembagaan Persekutuan adalah Undang-undang teragung, Supreme Law, di Malaysia (Perkara 4) dan Perlembagaan Persekutuan pula memberi kuasa kepada Mahkamah untuk membuat keputusan terhadap kes-kes yang dihadapkan untuk bicara dan menentukan keputusan dalam menjamin keadilan (Perkara 121).


Yang Di Pertuan Agong pula dipertanggungjawabkan untuk memelihara dan menjamin proses keadilan dan perjalanan pentadbiran negara berlandaskan Perlembagaan Persekutuan.


Kes yang dibicarakan di mahkamah yang melibatkan Anwar Ibrahim dan Saiful adalah satu kes yang dibicara oleh mahkamah untuk menjamin keadilan kepada Saiful. Saiful menuntut keadilan daripada mahkamah kerana beliau mendakwa Anwar telah meliwat beliau. Jadi, Mahkamah yang membicarakan kes Anwar-Saiful dijadualkan akan mengumumkan keputusannya pada 9.1.2012.


Dalam kes ini rakyat perlu sedar bahawa Saiful adalah pendakwa (plaintiff) dan Anwar adalah orang yang terdakwa (defendant).Kes ini bukanlah antara Kerajaan BN dan Parti PKR atau Anwar Ibrahim, pemimpin defacto PKR seperti digempar-gempurkan oleh pihak parti-parti pembangkang.


Pelbagai media sosial saban hari melaporkan malah menghebohkan berita bahawa PKR akan mengadakan demonstrasi perjalanan ‘BEBASKAN ANWAR’ pada 9.1.2012 atau 901. Parti PAS yang berlandaskan agama Islam didapati menyokong rancangan demonstrasi perjalanan 901 tersebut.


Apa yang menjadi persoalan dalam pembicaraaan kes tersebut yang rakyat perlu tahu adalah bahawa kes tersebut bukan mensabitkan Anwar Ibrahim sebagai seorang tahanan salah laku politik. Anwar Ibrahim bukalah seorang tahanan politik seperti Pemimpin Aang Su Ki yang ditahn kerana memperjuangkan menegak demokrasi di Burma atau Nelson Mandela yang ditahan kerana memperjuangkan mengapuskan dasar ‘apartheid’ di Afrika Selatan.


Jadi, demonstarsi perjalanan 901 yang dirancang oleh PKR tidak boleh dianggap sebagai satu usaha membebaskan seorang tahanan politik. Malah satu dakyah yang bermotifkan politik mengajak rakyat menentang Perlembagaan Persekutuan yang boleh menimbulkan hura-hara dalam negara.


Seorang citizen yang tidak puas hati terhadap keputusan mahkamah berhak buat rayuan terhadap keputusan yang dibuat oleh mahkamah tetapi apakah peraturan dan undang-undang membenarkan rakyat mengadakan demonstrasi perjalanan secara beramai-ramai untuk menentang keputusan Mahkama?


Budaya menentang keputusan Mahkamah melalui demonstrasi perjalanan akan menolak Malaysia dalam kancah politik kehancuran dan kebinasaan malah mencelakakan usaha kerajaan PM Najib Tun Razak dalam melahirkan demokrasi matang di Malaysia yang menjadi impian sebahagian besar generasi muda ketika ini.

Thursday, November 17, 2011

MIC under the leadership of Dato G.Palanivel is set to migrate the Indian community to a bright future

I came a cross a query some one wants to know what is MIC and does it a "'Consumer Association".Even, some political advocate refer MIC as 'Malaysian Indian Curse'. This invites me to share my thoughts and opinion on MIC and its role in Malaysian politics.

Malaysian Indian Congress ( MIC) is the political party founded in year 1946 and fought for the Independence of Malaya together with UMNO and MCA. MIC is the only party represents the Indian community to draft the Constitution, which was the basis and legal framework for Malaya to achieve Independence in year 1957 and subsequently become the supreme law of this country.

MIC is the party, representing the Indians fought for the citizenship rights of Indians and nearly 2 million non- malays, including Indians , become citizens of this country over night. The Islamic party,PAS, and many other Islamic and extremist parties, worked against the idea of giving citizenship to non-Malays and put up a political struggle, including agitating the Malay community to refuse the citizenship proposal and enjoin Malaya with Indonesia to become one big "Malaya Raya (a Malay dominant region) .

Tunku Abdul Rahman , as the head of UMNO who represent the majority of the Malay community then, never entertained demands and suggestion put by PAS and the ultra Malay parties but went ahead with his proposal of opening Malaya to non-Malays. Tunku proposed an idea that 'Malays can work with Indians and Chinese as one big family'.

After Independence, MIC fought for Tamil schools, Hindu Temples to remain and flourish in this country. MIC fought for the social-economic rights and development of the Indian community. Today, we see 80% of the Indian community moved out from the rural background to urban setting and the average Indian family's income has increased tremendously from RM 475 in year 1970 to RM 4000 in year 2010.

But, it is unfortunate , in the past, MIC faces a lot of challenges including leadership crisis within the party, less support from the community, many educated Indians ridiculed MIC as Tamilan party and shun away and now some young Indians claim that MIC is irrelevant. Disunity among Indians has crippled Indians political strength in the past. Indians should unite, regardless of their origin and background, in the future to sustain our legitimate rights in this benevolent country.

Nevertheless, I am confident, the present MIC leadership under Dato G.Palanivel, is capable of bringing Indian community to a better future by working closely with PM Najib who cares for Indians.Indians future is to work within the system founded by our fore fathers. Have NAMBIKAI that PM Najib Tun Razak and Dato G.Palanivel's leadership will ensure a bright future for Indians of today and tomorrow.

Tuesday, November 15, 2011

LGE CLAIMS HIS GOVERNMENT HAS SLASHED PENANG GOVERNMENT DEBT? MISLEADING CLAIMS!

Some social media reports that Penang CM Lim Guan Eng claims that his government has reduced the state govenment's debt by 95 % , that is the state government has reduced the state government debt from RM 630 million to RM 30 million in year 2010.

I will certainly congratulate LGE if he has settled the debt from the profit and revenue earned from the economic ventures undertaken by his government.Infact,the Auditor General Report (AG) says that LGE has failed miserably to initiate development projects such as provide low and medium cost homes for the lower income groups.

LGE also failed to draw plans for the state government agencies to carry out development projects for the well being of the Penang people regardless of race.

LGE has also failed to collect the revenue for the state amounting to RM 78 million.

But, LGE and his stoogers claim that only the state government under LGE has recorded surplus. But,the AG Report reports that the previous state government under BN too has recorded surplus for several years including year 2006,2007,2008.

The Auditor General Report also indicates that the state government debt increase from RM 683.75 million (2009) to RM 687.79 million ( 2010).

The above mentioned Auditor General Report indicates clearly that LGE merely continue and sustain the success recorded by the BN government in year 2009 and 2010.

LGE's government only continue and sometime hijack the development projects initiated by BN but shamelessly claim as their projects.They have not done anything on their own.

So, LGE has not performed any miracles in state financial management as some claims.

Nevertheless, LGE is using his sosial media networks ruthlessly to stage a political propaganda to coerce people to believe that his government is best.

Penangites must be aware that LGE is merely using the Hitler's strategy to hoodwink the innocent rakyat of Penang particularly the Indian masses.

The Penangites are not prepared any more to fall prey to LGE false claims and propaganda tactics.

Sunday, July 3, 2011

DAKWAAN BERSIH BERUNSUR POLITIK MALAH SATU KONSPIRASI


DAKWAAN BERSIH 1: CLEAN THE ELECTORAL ROLL (MEMBERISHKAN DAFTAR PEMILIH)

FAKTA SEBENAR

1. Daftar Pemililih adalah didaftar berdasarkan nombor kad pengenalan yang dikeluarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).Hanya seorang warga Negara Malaysia sahaja dibenarkan daftar sebagai pemilih. Seorang pemilih hanya boleh daftar sebagai pemilih untuk mengundi dalam satu Kawasan pilihan raya (constituency) sahaja. Pemilih boleh sahkan daftarannya secara on-line dalam rekod Pemilih Berdaftar yang disediakan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).SPR akan menyimpan rekod pemilih keseluruhan dalam Principal Electoral Roll. Pada masa yang sama SPR akan sentiasa mengemaskankinikan nama pemilih dalam daftar pemilih setiap 4 bulan sekali dan simpan dalam daftar Supplementary Roll.Nama-nama yang baru daftar akan dipamirkan untuk perhatian orang ramai . Sekiranya ada sebarang bantahan maka pihak SPR akan semak bantahan dengan sewajarnya. Dafar pemilih yang telah disemak akan di wartakan dan terus digunakan sebagai daftar pemilih sekiranya berlaku pilihan raya.

DAKWAAN BERSIH 2: REFORM POSTAL VOTE (MANSUHKAN UNDI POS)

FAKTA SEBENAR

Setiap pemilih yang berdaftar berhak mengundi dalam pilihan raya berdasarkan undang Election Regulations 2002 (Registration of Elections) dan Election (Postal votings) Regulations 2003. Sekiranya seorang pemilih tidak dapat hadir ke station mengundi pada hari mengundi kerana terpaksa menjalankan tugas kepentingan negara , maka pemilih itu dibenarkan untuk mengundi lebih awal daripada hari mengundi dipusat-pusat mengundi yang disediakan ditempat mereka bertugas. Pemilih yang digolongkan dalam kumpulan ini (Absent Voters) adalah ahli pasukan tentera, Polis, pegawai kerajaan yang bertgas di luar Negara dan isteri mereka termasuk pelajar-pelajar dan isteri mereka di luar Negara.Kertas undi akan dihantar kepada pihak berkuasa yang berkenaan dan kertas undi yang telah diundi daripada kumpulan tersebut hendaklah sampai kepada pihak ppejabat RO atau Returning Officer kawasan pilihan raya yang ertentu sebelum pukul 5 petang hari mengundi supaya dapat dimasukkan dalam peti kertas undi untuk dikira. Namun, kaedah undi Pos telah dimansuhkan tahun lepas.

DAKWAAN BERSIH 3: USE INDELIBLE INK (PENGGUNAAN DAKWAT)

FAKTA SEBENAR

Cadangan menggunakan dakwat adalah satu kaedah ketinggalan zaman (out dated) dan tidak digunakan dalam negara-negara yang berstatus maju. Malaysia sebagai negara maju harus memikir hadapan dan bukan menoleh ke belakang . Malaysia harus memikir cara dan kaedah yang lebih baik daripada dakwat untuk meningkat ketelusan perjalanan pilihan raya. Kajian menunjukkan penggunaan dakwat akan menimbulkan pelbagai masalah pada hari undi kerana ia berkaitan dengan pilihan cita rasa peribadi seseorang pemilih malah memerlukan pindaan peraturan pilihan raya. Namun, SPR sedang mengkaji penggunaan biometrik dalam pilihan raya akan datang selaras dengan status Malaysia sebagai sebuah negara maju.

DAKWAAN BERSIH 4: FREE & FAIR ACCESS TO MEDIA

FAKTA SEBENAR

SPR dan kerajaan tidak menghalang parti-parti politik yang bertanding menjalankan propaganda mereka melalui media pilihan mereka. Pada masa sekarang parti-parti politik, terutamanya parti politik pembangkang dibenarkan menggunakan media sosial dan cetak untuk mensajikan pemikiran politik mereka tanpa sebarang sekatan dan batasan asalkan tidak melanggar syarat-sayarat dan peruntukan yang ditentukan dalam Sedition act, printing presses and Publication Act 1984, Official Secret Act 1972, Communication and Multi Media Act 1998 . Kerajaan BN juga didapati menyediakan kemudahan jalur lebar yang menembusi hampir 60% dan dijangka mencapai penembusan 70 % menjelang akhir tahun ini di seluruh pelusuk negara supaya rakyat dapat menggunakan internet untuk mdenyampai dan berkongsi maklumat termasuk maklumat politik. Ini adalah jelas membuktikan bahawa parti-parti politik bebas menggunakan media di Malaysia berbanding dengan kebanyakan Negara di dunia.

DAKWAAN BERSIH 5: MINIMUM 21 DAYS CAMPAIGN PERIOD (21 HARI UNTUK KEMPEN)

FAKTA SEBENAR

Malaysia adalah sebuah negara yang berbilang keturunan,agama ,bahasa dan kepercayaan. Mengambil kira kepelbagaian demografi pemilih, maka hari berkempan selama 10- 14 hari adalah memadai untuk berkempen. Dalam konteks Malaysia, pemilih sudah membuat keputusan siapakah parti pilhan mereka sebelum hari mengundi. Mereka hanya menunggu hari mengundi untuk membuang undi.Jadi tidaklah perlu untuk memanjangkan hari kempen sehingga 21 hari.

DAKWAAN BERSIH 6 : STRENGTHEN PUBLIC INSTITUTIONS (MENGUATKAN INSTITUSI KERAJAAN )
DAKWAAN BERSIH 7 : STOP CORRUPTION (MENCEGAH RASUAH)
DAKWAAN BERSIH 8: STOP DIRTY POLITICS (ELAK POLITIK KOTOR)

FAKTA SEBENAR

Tuntutan 6,7 dan 8 adalah merupakan tanggapan parti pembangkang malah satu dakwaan yang tidak berasas. Pihak SPR sentiasa memastikan tidak ada mana-mana parti politik yang bertanding salah gunakan institusi kerajaan, amalkan rasuah dan menggunakan taktik kotor untuk meraih undi. Kemenangan besar parti pembangkang dalam pilihan raya umum 2008 malah PAS terus menguasai Negeri Kelantan hampir 21 tahun adalah jelas pihak SPR berjaya mengawal dan membendung perkara-perkara tersebut tidak berlaku dalam pilihan raya di Malaysia. Parti pembangkang menangi 82 kerusi daripada 222 kerusi Parlimen dan 196 kerusi daripada 505 kerusi Dewan Undangan Negeri di 13 negeri .Disamping itu, parti pembangkang juga memenagi beberapa pilihan raya kecil. Malah Berjaya menubuhkan kerajaan dalam lima buah negeri selepas PRU12. Apakah ini tidak membuktikan agensi kerajaan bebas dan tidak campur tangan dalam politik, kebebasan media terpelihara, memastikan pengundi tidak di pengaruhi dengan rasuah dan SPR mengurus pilihanraya tanpa tekanan daripada mana-manapihak,khususnya parti memerintah (BN).

KESIMPULAN

LAPAN DAKWAAN YANG DIKEMUKAKAN OLEH BERSIH ADALAH TIDAK BERASAS MALAH MERUPAKAN SATU MUSLIHAT PARTI PEMBANGKANG MENGGUDAKAN KUMPULAN BERSIH UNTUK (CONSPIRASI) MENJEJASKAN IMEJ SPR SEKALIGUS PENTADBIRAN KERAJAAN KEPIMPINAN DATO SERI NAJIB TUN RAZAK MENJELANG PRU13. RAKYAT YANG BERTANGGUNGJAWAB HARUS MEMAHAMI TAKTIK KOTOR PARTI PEMBANGKANG DALAM MEMAJUKAN LAPAN TUNTUTAN MEREKA MELALUI ‘BERSIH’ KONONNYA UNTUK MEMBERSIHKAN PILIHAN RAYA DI MALAYSIA. BERDASARKAN PENJELASAN TERSEBUT, DAPAT BUAT KESIMPULAN BAHAWA LAPAN DAKWAAN YANG DIBUAT OLEH BERSIH ADALAH LEBIH BERSIFAT POLITIK DAN TIDAK BERKAITAN DENGAN USAHA MENAMBAH BAIK PENGURUSAN PILIHAN RAYA DI MALAYSIA.