Kenaikan harga petrol dan diesel sebanyak 20 sen se liter
pada 2 Oktober 2014 menjadi bahan perbincangan hangat dikalangan semua golongan
masyarakat ,termasuk kumpulan warga yang mampu bayar harga yang lebih tinggi untuk
membeli petrol dan diesel untuk kenderaan
mewah mereka. Tambahan lagi, ada pihak yang menggunakan media sosial untuk menyebarkan pelbagai tuduhan dan
tohmahan terhadap kerajaan kononnya
kerajaan menaikkan harga bahan api dengan tujuan mengkayakan khazanah kerajaan tanpa mengira
kenaikan harga bahan api ini akan menimbulkan masalah kenaikan berantai harga
barang keperluan rakyat.
Ada pihak yang mendakwa kerajaan
menyusahkan rakyat dengan menarik balik subsidi untuk petrol dan diesel.
Ada yang menyoal apakah kerajaan tidak prihatin terhadap rakyat, khususnya
golongan pendapatan rendah , yang
menghadapai masalah kenaikan
harga barang?
Harga petrol RON 95 yang dijual di pam stesen minyak naik
daripada RM 2.10 sen seliter kepada RM 2.30 sen se liter. Manakala diesel naik daripada RM 2.00 se liter
kepada RM 2.20 seliter . Kenaikan harga bahan api ini iaitu tidak melebihi 10%,
adalah dikatakan kesan kerajaan menarik balik subsidi 20 sen se liter
untuk minyak petrol RON95 dan disesel
masing-masing. Namun, kerajaan masih sediakan
subsidi RM 0.28 sen seliter RON95 dan RM O.32 se liter diesel.
Sebelum 2 Oktober 2014, harga petrol RON95 pasaran adalah RM 2.73
seliter,tetapi pengguna dapat beli di
stesen pam dengan harga RM2.10 kerana kerajaan menyediakan 63 sen sebagai
subsidi petrol RON95. Bagitu juga, harga
diesel di pasaran adalah
2.80 se liter ,tetapi pengguna dapat beli dengan harga RM 1.80 kerana
kerarajaan menyedia subsidi sebanyak 80 sen seliter.
Hasrat kerajaan menyediakan subsidi
bahan api adalah untuk membantu meringankan
beban golongan pendapatan rendah membeli
bahan api tersebut. Tetapi, persoalannya
apakah kumpulan golongan pendapatan rendah menikmati kemudahan subsidi bahan api dengan sepenuhnya seperti di harapkan
oleh kerajaan?
Untuk menjawap soalan ini, kita meninjau
senario realiti penggunaan petrol dan
diesel di Malaysia. Menurut kajian, golongan pendapatan rendah menggunakan 150
liter petrol sebulan , golongan sederhana menggunakan 300 liter sebulan dan
golongan pendapatan tinggi mengguna 600 liter sebulan. Berdasarkan harga
seliter petrol RON95 dan disel di stesen pam pada tahun 2013 dan sebelum
penarikan subsidi 20 sen selikter, golongan pendapatan rendah hanya menikmati faedah
menjimat RM 94.50, golongan sederhana RM 189.00 dan Golongan pendapatan
tinggi sebanyak RM 378.00 sebulan. Ini bermakna, penyediaan subsidi secara pukal kurang mendatangkan munafaat
kepada kumpulan sasar yang ditujukan malah dilihat lebih menguntungkan kumpulan
yang berpendapatan tinggi. Subsidi untuk petrol dan diesel didapati menikmati
oleh kumpulan yang bukan merupakan
kumpulan sasar yang ditujukan.
Sebahagian besar yang bukan sasar seperti pendatang asing, pelancong, dan rakyat negara
jiran turut menikmati kemudahan subsidi ini. Malah kegiatan penyelewengan dan
penyeludupan minyak diesel didapati meningkat kerana harga diesel di negara
kita lebih murah daripada negara-negara lain disekitarnya.
Sehubungan ini, kerajaan perlu
mengambil langkah-langkah yang wajar untuk mempastikan subsidi kerajaan
lebih dinikmati oleh golongan yang wajar terima bantuan. Salah satu langkah yang bijak menjamin
kumpulan sasar menikmati dan elak slahguna subsidi adalah mengurangkan subsidi yang
disediakan untuk bahan api dan salurkan penjimatan daripada subsidi bahan api terus kepada
golongan sasar secara langsung iaitu golongan pendapatan rendah rakyat
Malaysia. Sambil itu, penyediaan subsidi
untuk barangan dan perkhidmatan lain
diteruskan seperti biasa agar harga barangan dan perkhidmatan asas itu kekal
dalam paras harga berpatutan malah menambahkan
amaun bantuan yang disediakan dan
bilangan penerima pelbagai bantuan
rakyat.
Subsidi merupakan wang yang dibayar
oleh kerajaan kepada perbadanan atau syarikat-syarikat tertentu yang membekal
bahan-bahan keperluan asas harian rakyat bertujuan untuk menstabil atau
menurunkan harga sesuatu barangan atau perkhidmatan berbanding dengan harga pasaran barangan dan
perkhidmatan tersebut agar rakyat, khususnya golongan pendapatan rendah mampu dibeli
untuk kegunaan mereka.
Dalam konteks inilah kerajaan
menyediakan subsidi berbilion- billion ringgit
untuk membantu meringkan beban rakyat. Pada tahun 2013, sebanyak RM 46.6 bilion
dibelanjakan untuk meampung subsidi barangan dan perkhidmatan keperluan
asas rakyat. RM 528 juta disediakan sebagai subsidi beras, RM 1.5 bilion
sebagai subsidi minyak masak, RM 150 juta sebagai subsidi membantu rakyat
membayar perkhidmatan elektrik,RM 321 juta sebagai subsidi untuk menyediakan
insentif dan bantukan kepada golongan nelayan, RM 563 juta sebagai subsidi
untuk insentif penanam padi dan 4.6 bilion sebagai bantuan BRIM.
Dalam pada itu, kita difahmkan penggunaan minyak petrol dan diesel sebulan
di Malaysia adalah sebanyak 2 bilion litres atau 24 bilion liters setahun.
Kerajaan menyediakan lebih RM 2 b ilion
sebulan untuk bahan api termasuk petrol dan diesel. Ini bermakna hampir 24
bilion dibelanja untuk subsidi petrol dan diesel setahun. Sekiranya
10 sen se liter dapat dijumatkan , kerajaan boleh menjimatkan RM2.4
bilion setahun dan RM 4.8 bilion setahun yang boleh dibelanjakan untuk
melaksanakan pelbagai projek dan program ekonomi dan sosial dalam meningkatkan
kesejahteraan rakyat.
Selain itu, hampir 40 % penduduk yang
berada dalam lingkungan kumpulan
pendapatan rendah , yang benar-benar disasarkan sebagai kumpulan menikmati
bantuan kerajaan , boleh menikmati faedah daripada penjimatan tersebut dengan
memperolehi bantuan kewangan secara
langsung seperti bantuan BRIM. Hampir
4.8 juta keluarga yang kini menikmati
bantuan BRIM boleh dapat tambahan
bantuan BRIM daripada penjimatan subsidi bahan api.
Penjimatan daripada subsidi abahan
api boleh di belanjakan untuk membina banyak lagi sekolah, klinik, hospital,
jalan raya malah men yediakan insentif dan bantuan khas kepada golongan sasaran
tertentu dalam usaha meningkatkan kualiti hidup mereka. Amaun BRIM boleh tambah daripada RM 650 kepada amaun yang
lebih besar kepada keluarga pendapatan kurang daripada RM3,000 sebulan. Strategi
ini , iaitu strategi rasionalisasai dalam pengurusan dan pengagihan subsidi
akan menjamin keadilan rakyat seperti dituntut oleh agama Islam dan lain-lain
agama anutan rakyat Malaysia. Sekiranya kita selaku rakyat yang
bertanggungjawap terhadap kepentingan rakyat dan negara memahami dan menghayati
hasrat kerajaan merasionalisasi subsidi maka tidak akan terpengaruh dengan
dakyah setengah pihak kononnya kerajaan menjerut leher rakyat dengan menarik
balik subsidi. Rakyat perlu berwaspada
terhadap golongan yang sengaja naikkan harga barang dengan alasan kenaikan
harga petrol dan disel sebanyak 20 sen se liter iaitu kurang daripada 10 %
berbanding dengan harga lama.
Berhubung dengan isu mampu beli,
tidak dapat dinafikan bahawa pendatan rakyat Malaysia meningkat berpulu kali
ganda berbanding dengan tahun 80an atau 90an.Purata pendapatan isi rumah
meningkat daripada RM4025 pada tahun 2009 kepada RM 5,919 pada tahun 2014.
Pendatan menengah (median) pula meningkat daripada RM2830 (2009) kepada RM 4,258 pada tahun 2014. Ini jelas
menunjukkan pendapatan rakyat Malaysia meningkat purata lebih 10 % dan
inflasinya dapat dikawal dalam lingkungan 3.3 % . Dengan peningkatan kadar
pendapatan dan rendahnya inflasi, maka tidaklah keterlaluan sekiranya buat
kesimpulan bahawa rakyat Malaysia, termasuk golongan pendapatan rendah, masih mampu membeli petrol dan diesel untuk
kegunaan kenderaan masing-masing dengan
kadar harga yang ditetapkan.
Ada yang bersungut kenapa Malaysia
sebagai sebuah negara pengeluar minyak tidak menetapkan harga lebih rendah
seperti lain-lain negara pengeluar minyak? Benar Malaysia adalah sebuah negara
pengeluar minyak. Malaysia mengeluarkan minyak jenis tapis ‘blend’ berkualiti
tinggi yang dapat dipasarkan dengan harga yang lebih tinggi berbanding dengan hasil petrol Malaysia yang
berkualiti dan terhad itu digunakan
dalam Malaysia. Kajian menunjukkan
harga petrol di Malaysia lebih murah daripada beberapa negara pengeluar
minyak. Malaysia menggunakan petrol yang diimpot daripada luar negara dan
harganya sudah pasti bergantung kepada harga pasaran petrol di dunia. Namun,
kejatuhan dan kenaikan harga petrol didunia tidak semestinya mengurang atau
menaikan harga petrol di stesen-stesen pam di Malaysia seperti ramai menjangka. Kerajaan perlu mengawal harga
minyak dengan pelbagai kaedah termasuk strategi subsidi agar petrol dan diesel
mudah diperlohi dalam pasaran tempatan dengan kadar harga yang berpatutan dan mampu
beli.
Rasionalisasi subsidi bahan api
adalah disifatkan sebagai satu langkah bijak
untuk menjamin keadilan kepada sebahagian besar rakyat Malaysia, malah untuk mempastikan golongan pendapatan
rendah yang menjadi sasaran bantuan dan prihatinan kerajaan betul-betul menikmati bantuan daripada kerajaan secara langsung.
No comments:
Post a Comment