Dewasa ini kebebasan
bersuara hangat dibincangankan dikalangan ahli-ahli politik dan dikalangan golongan
muda, malah suara sumbang kedengaran disana-
sini mendakwa kononnya kerajaan menggunakan Akta Hasutan 1948 untuk mendiamkan atau melenyapkan suara rakyat yang
dianggap tidak selaras dengan pemikiran politik pemerintah atau kerajaan. Malah
badan-badan yang mengaku dirinya sebagai badan yang bertauliah dan arif dalam
bidang perundangan juga didapati berlumba-lumba mempertahankan seseorang individu
atau kumpulan yang didakwa dimahkamah kerana gagal menghormati undang-undang
negara iaitu undang-undang yang disediakan oleh kerajaan untuk menjamin
keamanan dan keseselamatan rakyat Malaysia yang terdiri daripada berbilang kaum
dan agama.
Persoalannya apakah
kumpulan yang mendakwa kerajaan menghadkan kebebasan rakyat bersuara benar-benar
ikhlas dalam menengahkan pendirian mereka atau mempertopengkan dan menggunakan sesuatu
institusi ikhtisas untuk memperjuangkan agenda politik sesuatu kumpulan atau parti politik tertentu?
Sebelum mencari jawapan
untuk permasalahan tersebut, adalah wajar kita meneliti matlamat dan kepentingan Akta Hasutan 1948 yang
dikuatkuasakan di Malaysia dan langkah-langkah yang telah diambil oleh kerajaan kepimpinan YAB Dato
Seri Mohd.Najib Tun Abdul Razak, dalam meluaskan skop kebebasan rakyat bersuara
agar demokrasi matang dapat dipelihara dan disuburkan di Malaysia.
Kebebasan bersuara,
berkumpul dan mempernyatakan pendapat dalam bentuk lisan
dan cetak adalah hak asas seseorang individu dalam sistem politik demokrasi
tulin. Menyedari kebenaran ini, kerajaan umumkan Program Transformasi Politik
(PTP) diumumkan pada 16 September 2011
yang melibatkan penggubalan, pindaan dan
pemansuhan malah pembatalan beberapa undang-undang yang dianggap tidak
relevan dengan peredaran zaman atau yang dianggap sebagai songsang oleh ahli-ahli politik, terutamanya
masyarakat sivil yang mengharapkan pembaharuan dalam bidang perundangan agar
sura rakyat dapat diluaskan.
Sehubungan ini, Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) yang
kian di cemuh oleh kumpulan yang memperjuangkan
dan dipengaruh oleh aliran Hak Asasi Manusia, dimansuhkan dan digantikan dengan Akta
Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 atau SOSMA.
Selain itu,
beberapa undang-undang seperti Akta Kediaman Terhad dan Akta Buang Negeri juga dibatalkan. Akta untuk membenarkan dan
memudahkan orang ramai berkumpul untuk mempernyatakan sesuatu pandangan atau
hasrat kepada kerajaan juga digubal dan
diluluskan. Kebebasan untuk cetak dan menerbit bahan-bahan cetak dalam menyebarkan fahaman sesuatu ideologi
atau pendapat di perluaskan dengan membuat pindaan dalam Akta Mesin Cetak dan Penerbitan.
Akta Universiti dan Kolej
Universiti yang didakwa mengkongkong
kebebasan pelajar-pelajar Universti dan Kolej dipinda dalam menjamin kebebasan
kepada pelajar-pelajar institusi tinggi bergerak, menyertai politik didalam dan
diluar kampus dalam menunaskan bakal pemimpin-pemimpin negara.
Perlu ditegaskan
bahawa Program Transformasi politik dilaksanakan oleh kerajaan untuk memastikan
ruang demokratik diperluaskan untuk melayan dan menampung perbezaan pendapat
serta persaingan idea dalam era globalisasi yang kian menuntut kebebasan
individu ke tahap yang lebih tinggi. Pelaksanaan
program tersebut jelas menunjukkan kerajaan dewasa ini berhasrat untuk mencipta sebuah negara dimana prinsip-prinsip hak asasi manusia dijunjung sambil
kepentingan individu dan komuniti diimbangi.
Kepimpinan kerajaan merasa
Malaysia telah memasuki era demokrasi yang lebih matang dimana peranan
kerajaan berubah daripada menjadi penentu dan pengukur tahap kematangan rakyat kepada pelindung kebebasan rakyat agar rakyat dapat menikmati hak-hak asasi yang
sepatutnya. Walaupun ISA telah banyak membantu memastikan demokrasi dan hak
asasi manusia dilindungi, kerajaan
berpendapat masanya telah tiba untuk beralih dari zaman ISA kepada
satu perundangan yang lebih progresif dan kini keselamatan negara adalah terletak atas kematangan
politik rakyat.
Berteraskan fahaman
ini, kerajaan telah menggubal undang-undang Akta Kesalahan
Keselamatan(Langkah-Langkah Khas) 2012 untuk
terus menjamin keselamatan dan keamanan rakyat Malaysia. Kerajaan tidak
menggubal undang-undang tersebut dengan sewenang-wenangnya tetapi berlandaskan
kepada kuasa yang ditetapkan dalam Perlembagaan Malaysia. Perkara 149 (1) Perlembagaan Persekutuan memberi kuasa kepada
Parlimen untuk membuat undang-undang
bagi menangani ancaman yang dilakukan oleh seorang individu atau sesuatu kumpulan
seperti berikut:
(a) Menyebabkan
kekerasan yang dirancang terhadap orang atau harta, atau menyebabkan sebilangan
besar warga Negara takut akan kekerasan itu
(b) Membangkitkan
perasaan tidak suka terhadap Yang di Pertuan Agong atau mana-mana kerajaan
dalam Persekutuan
(c) Mengembangkan
perasaan jahat atau permusuhan antara beberapa kaum atau golongan penduduk
(d) Mengubah
dengan apa-apa cara lain daripada cara yang sah , apa-apa jua yang tertubuh
menurut undang-undang
(e) Mendatangkan
mudarat kepada penyelenggaran atau perjalanan apa-apa bekalan atau perkhidmatan
kepada orang ramai atau mana-mana golongan orang ramai dalam Persekutuan
(f) Mendatangkan
mudarat kepada ketenteramaan awam dalam atau keselamatan Persekutan atau
mana-mana bahagianya.
Namun ada pihak
yang mengelirukan rakyat malah mengeluh bahawa Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah
Khas) 2012 bertentangan dengan hal-hal yang berkaitan dengan kebebasan seorang
individu seperti terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan. Sebenarnya, Akta Kesalahan
Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 tidak bercanggah dengan kebebasan seseorang individu seperti termaktub dalam Perlembagaan terutamanya dalam
Perkara 5 (kebebasan diri) Perkara 9 (kebebasan bergerak) , Perkara 10
(Kebebasan bercakap,berhimpun dan menubuh persatuan) dan Perkara 13 ( Hak terhadap harta).
Akta Kesalahan
Keselamatan(Langkah-Langkah Khas) 2012 didapati
memperluaskan lagi kebebasan seseorang individu kerana tiada seorang pun
boleh ditangkap dan ditahan semata-mata atas kepercayaan politik atau aktiviti
politiknya. Kuasa Menteri Dalam Negeri untuk menahan tanpa perbicaraan
mana-mana individu yang terkandung dalam ISA dimansuhkan. Polis pula hanya diberi kuasa
menahan seseorang tidak melebihi daripada 28 hari untuk maksud penyiasatan. Selain
itu, Akta tersebut juga membenarkan orang
yang ditangkap bebas untuk membuat permohonan habeas corpus di mahkamah dan boleh mencabar alasan tahanan dan
tatacara tahanan. Perkara-perkara yang terkandung dalam SOSMA jelas dilihat
memperluaskan hak kebebasan seorang individu bersuara dan berpolitik di
Malaysia.
Kebanyakan
negara-negara dalam persada dunia yang dianggap
sebagai peneraju dan pelindung demokrasi berparlimen dewasa ini didapati
mengetatkan undang-undang dalam negara mereka
masing-masing untuk mempastikan keselamatan negara mereka. Sebagai
contoh: Amerika Syarikat melaksanakan Patriot
Act 2001 dan Homeland Security Act
2002, Australia melaksanakan Terrorism Act 2005, negara jiran kita
Singapura yang selalui dicontohi oleh setengah pihak sebagai negara mengamal
kebebasan rakyat bersuara melaksana Internal
Security Act, United Kingdomm melaksana Terrorism
Act 2000, Sri Lanka melaksana Prevention
of terrorism Act 1982, Ghana melaksanakan Preventive Detention Act 1958 dan Brunei melaksana Internal Security Act.
Walaupun kerajaan
telah melaksanakan pelbagai pembaharuan dalam bidang undang-undang untuk
meluaskan kebebasan rakyat bersuara, ada pula pihak yang mendakwa kerajaan kini
menggunakan Akta Hasutan 1948 dalam
melenyapkan suara yang menentang kerajaan. Ada akhbar tempatan yang menyiar
berita bahawa Perdana Menteri Mohd.Najib Tun Abdul Razak merasa gentar menghadapi
kritikan daripada rakyat dan dengan itu cuba menggunakan Akta Hasutan 1948
untuk senyapkan suara lantang yang mengkritik
kerajaan kepimpinan beliau .
Apakah kumpulan yang mendakwa
kononnya Najib Tun Razak tidak berani bersemuka dengan kumpulan yang mengkritik
kepimpinan beliau menghidap penyakit myopic
atau rabun jauh? Apakah kumpulan
ini tidak melihat betapa berani dan hebatnya Najib dalam
merunding secara terus menerus dengan Alexander Borodai, ketua kumpulan pemberontak yang menguasai
lokasi MAS
MH17 yang terhempas di Ukraine, untuk mendapat kerjasama beliau agar pasukan
penyelamat dan penyiasat Malaysia dan antarabangsa dapat akses ke lokasi MH17 terhempas, membawa balik ke Malaysia jenazah krew dan penumpang yang menjadi mangsa dalam
trajedi MH17 malah berjaya memujuk kumpulan
pemberontak menyerahkan kotak hitam
penerbangan MH17 kepada Malaysia untuk membantu dalam siasatan punca
nahas MH17.
Tidak dapat dinafikan sistem
politik demokrasi memberi hak kepada rakyat bersuara. Kesuburan system
demokrasi memerlukan penyertaan rakyat dalam memilih pemimpin atau wakil-wakil
mereka melalui proses pilihan raya. Rakyat bukan sahaja berhak menyuarakan
pendapat mereka malah menyatakan pendirian mereka secara terbuka terhadap sesuatu dasar yang di umumkan oleh
kerajaan atau sebelum sesuatan dasar di umumkan. Rakyat juga diberi kebebasan
untuk memberi pandangan semasa sesuatu dasar berada dalam peringkat penggubalan.
Perbincangan dan perdebatan mengenai sesuatu dasar kerajaan sebelum
dilaksanakan atau di kuatkuasakan adalah asas
atau sine qua non perjalannan sebuah sistem politik yang
berlandaskan kepada falsafah politik demokrasi.
Rakyat di benarkan menyuarakan pendapat mereka dalam mencari
kebenaran. Tetapi terdapat juga kumpulan dan golongan yang sering menyalahgunakan
hak atau kebebasan yang dinobatkan kepada rakyat oleh perlembagaan sesebuah negara.
Menyedari lumrah manusia untuk menyalahgunakan kelonggaran yang terdapat dalam undang-undang yang disediakan
untuk mengawal tingkahlaku warga sesebuah negara, kerajaan yang mementingkan keamanan, keselamatan,
moral dan hubungan antara rakyat secara amnya dan hubungan antara berbilang
kaum dan agama, sediakan undang-undang khusus untuk menghadkan kebebasan rakyat
mengeluarkan pendapat yang boleh menimbulkan keresahan, permusuhan malah anarki
dalam sesebuah masyarakat dan negara.
DiMalaysia, rakyat diberi peluang
yang luas untuk bersuara atau mengeluarkan pendapat mereka dengan bebas. Nilai masyarakat Malaysia adalah berasaskan
kepada kebebasan dan bertanggungjawapan. Malaysia lebih mementingkan keharmonian
antara kaum berteraskan sejarah politik
negara. Rakyat Malaysia yang berbilang
kaum dan agama diharapkan menghormati perkara-perkara yang telah dipersetujui bersama. Sebahagian besar rakyat
Malaysia percaya dan yakin demokrasi tulin memerlukan amalan budaya rakyat
memahami dan bergerak dalam ruang
sempadan kebebasan yang digariskan oleh Perlembagaan Malaysia dan Undang-Undang yang diluluskan oleh
Parlimen. Parlimen berkuasa mententukan kebebasan seseorang demi kepentingan
rakyat umum.
Akta Hasutan 1948 dikuatkuasakan bukan
untuk merencatkan kebebasan bersuara tetapi untuk menjamin tidak sesiapa
menyentuh perkara-perkara yang sensitif yang boleh menimbulkan tegangan dan
permusuhan antara kaum di Malaysia. Namun, baru-baru ini rakyat Malaysia
menyaksikan ada pihak yang melanggar Akta Hasutan 1948 terutamanya Seksyen (4) (1)(b) and Seksyen 4(1)c), Akta Hasutan 1948. Ada pihak yang menyoal institusi Raja-Raja
dan adapula pihak yang mengeluarkan kenyataan yang boleh menyemai benih pemikiran dikalangan rakyat Sabah untuk
memisah daripada Malaysia.
Sehubungan ini, rakyat Malaysia
perlu sedar apakah maksud dan tafsiran ‘hasutan’ yang disebut dalam Akta
Hasutan 1948 agar tidak ada pihak yang cuba mengelirukan rakyat yang kurang arif dalam hal-hal perundangan?
Menurut Seksyen 3(1) (a) hingga Seksyen 3 (1)
(f) Akta Hasutan 1948, hasutan adalah dirujuk kepada ‘kecenderungan’ menghasut
meliputi pelbagai keadaan termasuk membangkitkan perasaan benci terhadap
mana-mana Raja atau Kerajaan, pentadbiran keadilan,menimbulkan perasaan tidak
puas hati dikalangan rakyat,membangkitkan permusuhan antara kaum.
Manakala Seksyen 4 (1) (c) pula memperuntukkan
kesalahan mencetak,menjual ,mengedar,atau mengeluarulang apa-apa penerbitan
yang mengandungi bahan berunsur hasutan.
Namun, ada
pihak yang mendakwa Akta Hasutan 1948 rencatkan hak bersuara yang dijamin oleh
Perlembagaan malah bertentangan dengan semangat dan roh Perlembagaan
Persekutuan. Perlembagaan Persekutuan dikatakan memberi kebebasan kepada rakyat
Malaysia mengeluarkan pendapat atau buah fikiran.
Perkara 10 (1) (a) Perlembagaan Persekutuan
memperuntukkan kebebasan bersuara. Namun Perkara 10 ( 1) ( a ) hendaklah ditafsir bersamaan
dengan lain-lain perkara dalam Perlembagaan yang menghadkan kebebasan tersebut.
Perkara
10(2) (a) Perlembagaan Persekutuan
memperuntukkan bahawa Parlimen boleh melalui undang-undang mengenakan had atau sekatan
ke atas kebebasan bersuara jika ia
diperlukan atau mustahak untuk melindungi tujuh perkara seperti berikut:
1. Kepentingankeselamatan negara
2. Perhubungan kerajaan dengan negara-negara
lain
3. Ketenteraman awam
4. Melindungi keistimewaan Parlimen/Dewan Undangan
Negeri
5. Penghinaan terhadap mahkamah
6. Fitnah
7. Perbuatan mengapi-apikan supaya
melakukan kesalahan
Dengan ini
jelas bahawa kebebasan bersuara bukanlah satu hak atau kebebasan yang mutlak.
Lebih-lebih lagi, Malaysia selaku sebuah negara yang rakyatnya berbilang
kaum,agama dan budaya tidak mampu membenarkan sesiapa mengeluarkan kenyataan,
pendapat, pandangan atau buah fikiran dengan bebas
kerana bimbang ianya akan mempunyai elemen menghasut yang boleh menimbulkan
permusuhan dikalangan masyarakat berbilang bangsa malah menggugat keamanan
negara yang terbina sejak negara mencapai merdeka.Kesimpulannya rakyat Malaysia bebas
untuk bergerak, berkumpul dan bersuara
dengan bertanggunjawapan. Rakyat Malaysia harus elak suara yang bersifat
kekerasan, ekstrem dan berat sebelah. Disebaliknya lebih utamakan suara yang
bersifat jalan tengah,keseimbangan dan kebijaksanaan. Rakyat yang menyokong
suara sederhana perlu bangkit untuk menenggelamkam suara lantang yang dibangkitkan
oleh sesuatu kumpulan kecil dalam masyarakt yang cuba membelakangkan
kepentingan majoriti rakyat Malaysia. Perlu ditegaskan bahawa kebebasan beruara
bukan bermakna seseorang warga berhak
menghina dan membangkit perkara-perkara yang boleh mempecahbelakan masyarakat
berbilang kaum. Undang-undang perlu dikuatkuasakan dalam menjamin keseimbangan
terbaik diantara kebebasan bersuara selaras dengan peruntukan-peruntukan yang
terkandung dalam Perlembagaan Persekjutuan dan kompleksiti kemajmukan rakyat
Malaysia agar perpaduan antara kaum, harmoni antara berbilang dan stabiliti
politik sentiasa terjamin.
No comments:
Post a Comment