Wednesday, September 17, 2014

RAKYAT KELIRU DENGAN KENYATAAN AHLI POLITIK YANG BERTOPENGKAN PEGUAM PEMBELA?

Malaysia kini dilanda dengan satu fenomena yang aneh di mana pemimpin-pemimpin parti pembangkang juga merupakan peguam-peguam yang membela  pemimpin-pemimpin dan ahli-ahli politik yang didakwa di mahkamah. Kumpulan peguam ini, selaku pemimpin parti politik pembangkang sering keluarkan kenyataan yang mengkritik  pemimpin-pemimpin kerajaan dan sistem perundanagan termasuk Akta-Akta perundangan di Malaysia. 

Apakah peguam-peguam  yang diharapkan oleh rakyat untuk  membela keadilan dalam medan perundangan  menggunakan jawatan politiknya mengelaurkan kenyataan-kenyataan untuk memajukan kerjaya mereka sebagai ahli politik dalam medan politik? Kedudukan seperti ini  jarang kita lihat di luar negara.

Rakyat kini keliru dengan kenyataan-kenyataan yang dibuat oleh peguam-pegum,terutamanya peguam yang membela seseorang pemimpin utama parti politik  dimahkamah, khususnya pemimpin-pemimpin yang dituduh melakukan kesalahan jenayah  seperti kes liwat.

Rakyat kini keliru untuk membezakan sama ada sesuatu kenyataan yang dibuat oleh seorang peguam yang mewakili untuk membela seorang pemimpin politik dalam mahkamah itu kenyataan politik atau kenyataan pembelaan?   

No comments: